Langkah 1 | 1. Murid bercerita secara lisan tentang diri sendiri dan buah yang digemari.Kemudian menyanyi lagu bangau oh bangau bersama-sama. Contoh Petikan -Nama saya Najmi, -Saya suka makan buah duku. -Cita-cita saya ingin jadi guru. 2. .Mempamerkan huruf vocal dan konsonan. - huruf b - huruf d - huruf u 3. Murid menyebut huruf yang dipamerkan 4. Murid menulis huruf di papan hitam | 2.1 Penjanaan idea 2.1.2 Menghasilkan idea secara berterusan 2.1.3 Menghasilkan idea yang bermakna. |
Langkah 2 | 1. Murid mengeja DUKU dan mengrekakan tangan membentuk huruf 2. Guru menyebut suku kata du dan diikuti oleh murid. 3. Guru menyebut suku kata ku dan diikuti oleh murid. duku 4. Simulasi dalam kelas 4.1 Seorang murid memegang suku kata ‘du’ 4.2 Seorang lagi memegang suku kata ku 4.3 Kedua-duanya mencatumkan suku kata du + ku 4.4 Murid lain menyebut suku kata yang digabungkan itu dengan betul dan tepat 4.5 Guru memberi pujian kepada murid yang terlibat dalam simulasi itu. 4.6 Mengeja duku dengan spontan dan menyebut suku kata pertama/kedua. | 1.1 Penambahbaikan. 3.1.2 Mengubah suai idea. |
Langkah 3 | 1. Beberapa orang murid di minta untuk menyambung suku katat di papan hitam. 2. Guru membantu murid 3. Murid membaca beberapa ayat mudah yang ditulis oleh guru. Contoh Ayat. 1. Saya ada duku 2. Saya ada duku tiga kilo 3. Saya suka budu 4. Ibu beli budu 4. Murid membaca ayat secara individu. 5. Murid menulis ayat mudah dalam buku garis 4. 6. Guru membimbing murid menulis dengan teknik yang betul (Rujuk lembaran) | 4.1 Perlaksanaan 1.1.2 Menyusun idea secara tersusun dan mudah difahami 1.1.3 |
Penutup | 1. Murid mengeja perkataan bola dan duku secara beramai-ramai dalam kelas 2. Guru menerangkan khasiat buag duku 3. Guru bercerita mengenai budu. 4. Guru dan murid bersoal jawab tentang topic yang diajarkan. 5. Murid dan guru sama-sama menyanyi | |
AKTIVITI
Subscribe to:
Posts (Atom)